NahoruKOUČINK V ČÍSLECH
Termín koučování (coaching) se v poslední době stal
velmi populárním. Ze své praxe v oblasti rozvoje lidských zdrojů sleduji značný
nárůst v zájmu o využití koučování v organizacích u nás, a to zejména v
posledních 2-3 letech, což je možné doložit i výsledky zahraničních průzkumů.
The Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) ve své studii o
koučinku z roku 2004 a následnou aktualizací dat z roku 2007 uvádí vzrůstající
zájem o tuto metodu především z pohledu rozvoje osobnosti v organizacích. Více
než 6 respondentů z 10 uvedlo, že v současnosti mají ve své organizaci zavedený
koučink jako rozvojový nástroj a 73 % respondentů předpokládá další
nárůst využití této metody, a to převážně v řadách liniových manažerů.
Americká společnost MatrixGlobal provedla ve dvou
letech za sebou průzkum zaměřený na využití a vliv koučování v
organizacích. Ve své studii uvádí, že polovina respondentů potvrdila nárůst
koučování v jejich organizacích ve srovnání s rokem 2005 a 2006 a v následující
studii, která srovnávala rok 2006 a 2007, se otázka ohledně nárůstu koučování
opakovala a pozitivní odpověď na ni dalo 44 % respondentů. Trend se má udržet i
v následujícím roce, 59 % dotázaných opět očekává další nárůst koučování v
organizacích.
NahoruPŘÍNOSY KOUČINKU
Přístupy a využití koučinku v praxi se značně liší. Z
vlastního pohledu a zkušeností z pozice externího kouče mohu konstatovat, že
ani zadavatelé, jimiž jsou buď zaměstnanci oddělení lidských zdrojů či samotní
vedoucí pracovníci, nemají vždy zcela jasno, co od této metody mohou
očekávat a jaké jsou její přínosy. Organizace se potýkají s tím, co je a co
vlastně není koučink, a následně uvádějí za problematické řízení koučinku, a to
především z procesního hlediska. Zařazují tuto metodu mezi další vzdělávací a
rozvojové aktivity. Na druhé straně je na trhu řada společností, které s
koučinkem pracují a vykazují u této metody velmi dobré výsledky a dokládají tím
tvrzení, že koučink je nástroj, který skýtá zatím netušené možnosti pro rozvoj
jak jednotlivců, tak i organizací. Nutno také podotknou, že na českém trhu
aktuálně běží relativně intenzivní diskuse o přínosech koučinku, a to jak v
odborných časopisech, tak na konferencích, které jsou na téma koučování
pořádány českými i mezinárodními organizacemi sdružujícími kouče.
Aby koučování bylo pro organizaci přínosné, stává se
zásadním faktorem jeho nastavení a definování konceptu. Ten by měl reagovat a
vycházet ze současných potřeb organizace i jejich zaměstnanců. Tomu by měla
předcházet důkladná analýza potřeb s ohledem na celkovou strategii společnosti
v souladu se strategií rozvoje lidských zdrojů. Pokud koučování není nastaveno
v souladu se strategií společnosti, pak hodnota samotného výstupu je ve
srovnání s možnostmi relativně mizivá a má jen krátkodobý dopad.
Nejčastější témata, kdy organizace volí koučování jako
vhodný nástroj pro nápravu současného stavu či rozvoj stávající situace, jsou
následující:
potřeba permanentní změny,
tlak na efektivní leadership,
nedostatečné pokrytí rozvojových potřeb vzdělávacími
programy,
poptávka po individuálních rozvojových přístupech,
rozdílné potřeby rozvoje lidí,
potřeba efektivněji navazovat na výkon,
obtížná aplikace naučené znalosti a dovednosti v praxi,
potřeba rychlosti a úspory času,
zvýšení motivace zaměstnanců.
Koučování přináší výhody, které jsou jasnými přínosy
jak na straně organizace, tak i na straně koučovaného. V ideálním případě toto
nastává současně.
Efektivnější zvládání změny zaměstnance z pohledu organizace a
jedince
Tlak na permanentní změnu se stal fenoménem dnešních
organizací a jistotou jejich všedního dne. Ty očekávají od svých leaderů
schopnost změny vytvářet a iniciovat, dále je implementovat a řídit. K tomu
však potřebují zaměstnance, kteří budou schopni změny následovat a podle nich
měnit i své chování. Organizace jsou schopny podpořit změny nastavení systémů i
procesů ve společnosti, nicméně velmi malá pozornost je věnována dle průzkumů
právě těm, kteří jsou vykonavateli změn a od nichž se právě změnové chování
očekává. Schopnost změny chování jedinců v organizaci je klíčovým faktorem
úspěchu. Avšak řada z těchto programů, ještě než vůbec začnou, je předem
odsouzena k neúspěchu, změnu chování člověka nezohledňují a nijak nepodporují.
Koučování je metoda, jejímž jedním z mnoha přínosů je i podpora ve změně
chování jedince.
NahoruSchopnost leaderů převzít větší odpovědnost
Metoda koučování, pokud je aplikována ve své plné šíři,
zasahuje osobnost leadera, jeho schopnost sebereflexe a sebeuvědomění, dále
schopnost překonávat bariéry a vlastní strachy z neúspěchu. Učí koučované
převzít odpovědnost za vlastní rozhodnutí a nést je s rizikem možného
neúspěchu. Koučování uvolňuje potenciál a zvětšuje kapacitu vůdčích schopností
jedince.
NahoruVyšší motivace zaměstnanců
Pokud manažeři absolvují rozvojový koučovací program,
profitují z toho nejen samotní koučovaní, ale i jejich podřízení. V některých
konceptech koučování v organizacích se i podřízení účastní zpětné vazby a
vyhodnocují vliv koučování na změnu chování jejich nadřízeného. Zájem manažera
rozvíjet se a dále pracovat na své roli leadera posiluje sounáležitost týmu a
motivaci jeho členů.
Work-life balance - vyváženost mezi pracovním a osobním
životem
Tato výhoda bývá často jedním z cílů koučovacího
procesu. Organizace si stále intenzivněji uvědomují význam rovnováhy mezi
pracovním a osobním životem zaměstnance, a to především z dlouhodobého pohledu
výkonu jednotlivce v organizaci a jeho spokojenosti v ní, která je nejsilnějším
faktorem dlouhodobé motivace a zájmu člověka v organizaci setrvat.
NahoruVliv na kulturu společnosti
Pokud je koncept koučování navázán na strategické cíle
organizace, je sdílen a podporován vedením společnosti, pak jeho dopady sahají
i do oblasti firemní kultury. Průzkumy ukazují, že transparentní nastavení
koučování v organizaci včetně vzájemné zpětné vazby všech zúčastněných stran s
cílem poskytnout maximální kvalitu koučování má pozitivní vliv nejen na kulturu
společnosti, ale také na její celkový rozvoj.
Pět výše popsaný přínosů má obtížně definovatelný a
měřitelný charakter. Studie ale dokládají i konkrétní přínosy, které jsou
organizace schopny vyčíslit. Patří mezi ně kvalita poskytovaných služeb,
produktivita, zvýšení výnosů organizace a snížení nákladů na chod organizace
samotné. Je na místě uvést i opačný pohled, který je reprezentován nemalým
počtem organizací. Ty jen velmi obtížně hledají přímé přínosy pro organizaci ve
výše jmenovaných faktorech a z pohledu krátkodobého plánování a sledování
výsledků mohou jen obtížně nalézt vyčíslitelné přínosy této metody. Navíc
koučink se potýká se stejným problémem, jaký je v celé oblasti vzdělávání a
rozvoje zaměstnanců v organizacích.…